Meer van Kandy 🦎 - Massage - Dansvoorstelling 💃🏾 - Tempel van de Tand 😬

8 oktober 2017 - Kandy, Sri Lanka

Goedemorgen,

Dat uitslapen lukt hier niet echt .... vanochtend was ik al om 4.30 uur op omdat er een processie optocht 🎪 door de straat ging met een olifant 🐘 Wel heel gaaf om te zien, iedereen in het wit gekleed. Maar om dan weer inslaap 💤  te komen, om 7.45 uur toch gaan ontbijten. Rond 9.00 uur ga ik een rondje maken om het meer samen met Alex en Madeleine. De rij voor de tempel van de tand is heel lang en bij de dames is veel langer dan bij de heren! Waarom dit is weet ik ook niet. Iedereen heeft bloemen bij zich 🌸🌼🌺  om te offeren. We lopen een stukje verder en zien we ons eerste varaan🦎Deze zit op een boomstronk en ik moet goed kijken om hem te zien.

Er zijn hier ook veel flora en fauna te vinden rond het meer 🦆🦉🦋🐢🦎 zie ook de foto’s. We doen daarna 🍵 in het winkelcentrum en lopen nog diverse moderne winkels binnen. Nog even langs de supermarkt om iets te halen voor de lunch 🥗🌯

Want daarna ga ik met Alex, Madeleine, Simone en Rene naar de masseur!!!! Even geen tempels bezoeken maar relaxen op deze rondreis. De taxirit erna toe is ook een uitdaging in dit drukke verkeer, iik blij ben om heel op de bestemming aan te komen 😲 Tijd om te relaxen, ik onderga een Ayurveda Massage, wat inhoud een hoofdmassage (10 min), nek & schouder massage (10 min), vervolgens een lichaamsmassage (40 min) en dan in een stoombad (10 min). Zo nu zijn al mijn spieren weer los en ik ben weer fris en fruitig. Dit was echt een hele leuke ervaring en ik ga nu snel een duik nemen in het zwembad 🏊🏾‍♀️ Want m’n haren zijn nu vet van de olie en m’n haren mag wel drie keer wassen 🛁 om het olie vrije te krijgen!

Om 17.00 uur gaan we naar een traditionele dansvoorstelling 💃🏾🕺🏾In het Kandyan Cultural Center. Dit wordt gesponsord door de overheid. Want wij zijn de enige Europese groep, het overige publiek zijn Chinezen. In anderhalf uur tijd kijken we naar elf verschillende dansen en dan komt het vuurlopen 🔥 nog. Waarvoor Oscar prima plekken regelt voor op het podium voor Madeleine en mijzelf. Nu trommelen mij oren na van de muziek. Nee, het zijn geen Hollandse smartlappen om lekker mee te zingen en op te springen. Het geeft welaan hoe trots de Srilankanen zijn op hun afkomst.

Uiteindelijk gaan we naar de druk bezochte tempel in heel Sri Lanka! De tempel van de tand van Boeddha. Met veel ceremonie wordt twee keer per dag deze tand n een glinsterend gouden relikwie tevoorschijn gehaald en getoond aan het grote publiek, waar massa’s gelovigen kilo’s bloemen 🌸🌺 komen offeren. Er zijn dus verschillende ingangen voor mannen en vrouwen hier. Maar ook wordt er nog onderscheid gemaakt tussen toeristen en Srilankanen. En ja hoor, ik wordt aangezien voor een Srilankaanse en sta opeens in de verleerde rij ...... help! Gelukkig val ik ook snel door de mand als ze hier tegen mij gaan praten want ik versta er geen woord van 🤦🏾‍♀️ Net voordat de rest van de groep de schoenen inleverd ben ik er weer bij. Crisis afgewend want ik kneep hem wel even. Oscar geeft uitleg aan ons over deze tempel, ze houden hier in augustus  een groot festival om de tand te showen aan de mensen. Dit gebeurt op de rug van een olifant. In deze optocht lopen dan wel meer dan 70 olifanten en veel dansers en muziekanten 🥁 mee. Wij gaan niet langs de tand zelf lopen maar we blijven er wat verder achter zodat we foto’s ervan mogen nemen. Rene heeft dit duidelijk vaker gedaan ensamen met Madeleine zijn we zo de trap op en staan wij al boven als de rest van de groep nog onderaan de trap staat. Alkes wat erom mij heen gebeurt is moeilijk te beschrijven maar het is heel indrukwekkend. Als we de tempel uitgaan zijn erop het terrein nog meerdere gebouwen, vrouwentenpels, een kerk zoals die hier ook zijn en een soort museum voor de belangrijkste olifant die het meest de tand heeft gedragen. Daarom hebben ze hem ook opgezet. Best luguber als je het mij vraagt. Daarna gaan we terug naar het hotel om te eten. Kandy is heel mooi maar het overvalt je ook. Deze stad doet mij ook het meest aan India denken. Het verkeer en de drukte erom heen.

Tot snel!

1. Henneke:
    29 oktober 2017
    Kleurrijk verhaal weer! Fun!