Het eind van de wereld ⛰ beklimmen - met de trein naar Ella 🛤

10 oktober 2017 - Ella, Sri Lanka

Om 4.00 uur opstaan is echt geen hobby van mij. Maar vandaag heb ik het er voor over!! We gaan naar het einde van de wereld (Worlds End)  en jullie gaan met mij mee op deze wandeltocht 🌄

Na een uur met een klein busje 🚌 te hebben gereden. Over een super hobbelig weg en dan proberen te ontbijten, komen we aan bij Nationaal Park Horton Plains ⛰  Simone is hier al eerder geweest en vertelde dat ze de vorige keer helemaal tot aan de parkingang moesten lopen 👟. Wij worden netjes bij het beginpunt afgezet. Oscar is met ons meegegaan om alles in goede banen te laten lopen. En vertelt ons dat wandeling zeker 4 uur duurt. Toch wel een zware wandeling, dat kunnen wij zeker wel 💪🏾 Wij kiezen eerst de kant van Baker’s Fall 🏞 en daarna pas Worlds end. Dit is echt een punt op mijn bucketlist ✔️.

Het is nog fris als we om 8.00 uur met de wandeltocht beginnen. Dus ik heb m’n vest nodig om warm te blijven🧣Eerst worden onze kaartje gecontroleerd bij het check piont en gekeken of je geen etenswaren in je tas hebt. Plastic flesjes mogen mee het nationaal park in maar dan moeten wel de wikkels verwijderd worden. Soms zijn die Srilankanen best raar 🤨 De weg is echt kronkelig en je loopt echt midden in de natuur op z’n best. Alles wat ik om mij heen zie maakt ook diepe indruk op mijn. De parken worden hier goed onhouden zodat iedereen ze nog kan bezoeken. We komen een hele groot bijennest 🐝 gewoon zomaar aan een boom. Na ruim een uur gewandeld te hebben komen we bij Baker’s Fall aan. Het water stroomt hier lekker van de waterval af zodat ik gelijk ook weer een fris gezicht heb. Dat zoiets wonderlijks door de natuur gevormd wordt.

Onderweg komen we nu steeds meer toeristen tegen die de route vanaf de andere kant lopen. Als ik denk dat er geen einde aankomt.  Zijn we opeens bij Worlds End!!!!! Ik heb het gehaald 🏁 En daarmee is het best druk. We komen ook nog Hollanders tegen die met Kras rondreizen in Sri Lanka. Maar onze reis is wel veel uitgebreider. Worlds End dat is het, daar stopt het. Het is een groot diep dal waar je opeens in kijkt. Ontzettend hoog, niet te dicht bij de rand komen ..... want straks val ik er vanaf. Even een fotomoment 📸 en om iets te eten en drinken. Als we hier 5 minuten zijn slaat het hele dal dicht met mist en is er alleen maar lucht om mij heen. 🌫🌫 Als we verder gaan komen al snel bij Little Worlds End hier is helaas weinig te zien door de mist. Nu gaan we terug naar het check point. Uiteindelijk hebben we 8,57 kilometer gelopen in 3 uur en 17 minuten dat is een record volgens Oscar! We stappen weer in het kleine busje om ons weer verder te gaan met de rest van het reisgezelschap naar de trein 🛤

We ontmoeten Rene en de rest vlakbij een dorp onderaan het nationaal park en vanaf daar gaan we verder met onze eigen bus. We rijden door de bergen en theeplantages als we opeens twee theepluksters zien staan. Daarvoor stoppen we even want daarvan wil ik foto’s en een filmpje maken. Door naar het station van Nanu Oya want of de trein op tijd vertekt weten we niet. Gelukkig hebben we wel gereserveerde plaatsen. Het station is niet te vergelijken met Rotterdam of Utrecht Centraal. De trein 🚈 is optijd! We slingeren door het meest adembenemend stukje van Sri Lanka. Dot wilde ik heel graag bleven. Gaan richting Ella. De foto’s vertellen het verhaal zelf. Jammer genoeg begon het te regen 🌧 toen we in de trein zaten. Ik weet niet welke kant ik eerst op moet kijken, dwars door de theeplantages en bergen. I love it ❤️

Mals ik weer in de bus zit ben ik nog zwaar onder de indruk van wat ik vandaag heb gezien. Nog twee uurtje in de bus naar onze safari overnachting in Udawalawe Nationaal Park. Hier heb ik m’n eigen safari tent om in te logeren. En de eetzaal van het resort is buiten aan de rivier. Hier even op adem komen en zwemmen. Morgen op de laatste safari van de reis.

Tot snel. 😘